Τετάρτη, 4 Ιανουαρίου 2012

..... στριφογυριστή, μαλακή,κυματιστή ... η καμπύλη στην Α'



τι πιο φυσικό απο το να φτιάχνεις  "σκουληκάκια" από πλαστελίνη ;
βάλαμε πρώτα στόχο να τα πλάσουμε όσο πιο λεπτά και ομοιόμορφα μπορούμε .
πήρε λίγη ώρα αλλά άξιζε τον κόπο !


εξερευνήσαμε και όπου μπορούσαμε ονομάσαμε τα είδη της γραμμής που σχηματιζονται με την πλαστελίνη ... είδαμε τι συμβαίνει αν ενώσουμε τις γραμμές .. στην επιφάνεια ενός μακρόστενου ολόλευκου χαρτονιού ... πρώτα αυτοσχεδιασμοί χωρίς κόλλα ... ο διάλογος με τα υλικά χρειάζεται χρόνο .... ύστερα αρχίσαν να κολλάνε με uhu stick  ( η υγρή κόλλα παρεμπόδιζε τη διαδικασία και δημιουργούσε άσχετα ανάγλυφα επεισόδια στο χαρτί , αντίθετα η stick απλώνεται μαλακά στην επιφάνεια και διευκολύνει τον σχηματισμό όμορφων γραμμών - το πρόβλημα που φαίνεται αργότερα είναι ότι τα κολλήματα αυτά δεν κρατάν για πολύ , μετά από μερικές μέρες τα βαριά κομμάτια πέφτουν)..


...  μου άρεσε που τα περισσότερα φτάναν στο όριο της εικονοποιοίας και δημιούργησαν υπαινικτικές παρά συγκεκριμένες μορφές .. άλλες  θύμιζαν γραφή , άλλες ζώα άλλες - οι περισσότερες απλά έμοιαζαν να απολαμβάνουν την χαριτωμένη τους υπόσταση ....










... τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά αυτά έχουν πολύ υψηλές σχεδιαστικές δεξιότητες γι΄ αυτό μου έκανε εντύπωση το ότι έμοιαζε να χρησιμοποιούν εδώ  διαδικασίες που παραπέμπουν σε προγενέστερα στάδια .... πριν την εμφάνιση των πρώτων ολοκληρωμένων μορφών , γύρω στα 3-4 χρόνια όπου το παιδί σχεδιάζοντας γραμμούλες και τα πρώτα κλειστά του σχήματα μοιάζει να ζει μέσα σε μια  ιστορία που μετά θα στην πει , αλλάζοντάς τη διαρκώς , καθώς στην πραγματικότητα η φαντασία του ταξιδεύει μέσα στις γραμμές και τα σχήματα : η ανακάλυψη της εικόνας !
Σκέφτομαι ότι το ίδιο το υλικό , κι ο τρόπος που τους ζήτησα να προσέξουν και να αντιληφθουν τις λεπτομέρειες των μορφών , τα ώθησε στο να χρησιμοποιήσουν τον "παλιό" αυτόν τρόπο - χωρίς στ αλήθεια να "παλινδρομήσουν" - καθώς κατα τ' άλλα οι απαιτούμενοι χειρισμοί των υλικών ήταν αρκετά δύσκολοι και τα παιδιά επιστράτευαν  όλη τη δυνατότητα ελέγχου της ηλικίας τους ..


τέχνη και μαθηματικά .... μαθηματικά και τέχνη : η γραμμή !


..σε ποιόν δεν αρέσει να σχεδιάζει ευθείες γραμμές με χαρτοταινία;
τα παιδιά της Β΄έπαιξαν με τις δυνατότητες της ευθείας δημιουργώντας δομές αφηρημένες και συγκεκριμένες στους τοίχους της τάξης .Το μεγάλο μέγεθος , η δυνατότητα να γεμίσεις το χώρο ,να αναμετρηθείς μαζί του δίνει μεγάλη χαρά, είναι από μόνο του σοβαρό κίνητρο για δημιουργία !
Μετά, σαν σωστοί μάστορες και γεωμέτρες πήραν τα μέτρα των γραμμών που σχεδίασαν.
Το μόνο που δεν υπολόγισα μες τη χαρά του παιχνιδιού ήταν η αντοχή της λαδομπογιάς του τοίχου ...