Πέμπτη, 5 Ιανουαρίου 2012

... κατασκευές , χαρτί και χαρτόνι .




από τις πιο αγαπητές δραστηριότητες ... τα περισσότερα παιδιά ανακαλύπτουν ότι έχουν ικανότητες που δεν τις είχαν φανταστεί ! το (δημιουργικό) χάος μέσα στην τάξη είναι προδιαγεγραμμένο αλλά με ένα καλό σύστημα μαζέματος στο τέλος επιβιώνεις .
                      

                                          

                        
 Έχω δυό τρόπους που προσεγγίζω το θέμα . Ο πιο απλός βασίζεται στην τρομερή επιθυμία που έχουν όλοι οι άνθρωποι να "στήσουν κάτι όρθιο" . Φροντίζω να διαθέτω χαρτόνια διαφόρων σχημάτων και μεγεθών . Ορθογώνια, λωρίδες, αλλά και άλλα σχήματα,κανονικά και ακανόνιστα,μικρά και μεγάλα που μπορεί να τα έχω φυλάξει από παλιότερη δραστηριότητα ( γενικά δεν πετάμε τίποτα!).

            
Ξεκινάω δείχνοντας στα παιδιά πως αρκεί να διπλώσω ένα χαρτόνι σχηματίζοντας μια γωνία για να μπορέσει αυτό να σταθεί.Δεύτερο βήμα , ώστε να μπορέσω να το κολλήσω γερά σε μια βάση , να διπλώσω την άκρη του και να βάλω μερικές σταγόνες υγρή uhu .Πιέζω, μετράω από μέσα μου μέχρι το 20!Δίνω μερικά ακόμη παραδείγματα και ιδέες.Τα ενθαρρύνω να αρχίσουν χωρίς πολύ συγκεκριμένη ιδέα, ώστε να είναι ανοιχτά στις δυνατότητες του υλικού και να αυτοσχεδιάσουν.


 Καμμιά φορά τα "προκαλώ"να επιχειρήσουν κάτι "όσο μπορούν πιο ψηλό" ή "όσο πιο περίπλοκο μπορούν".'Αλλες φορές απλά παρακολουθώ και συζητάω αυτό που προκύπτει. Μόλις κάποιο παιδί ανακαλύψει κάτι καινούργιο το δείχνω και στους άλλους ... πάντα εξηγώ την αξία του να μοιράζεσαι τις ανακαλύψεις σου, να δίνεις και να παίρνεις πολλαπλασιάζοντας έτσι τον πλούτο των εργαλείων που διαθέτεις ....Οι ελεύθερες αυτές κατασκευές στην εξέλιξή τους νοηματοδοτούνται απ'τα παιδιά .. σχεδόν πάντα δημιουργούν κάποιο σενάριο για τον χώρο που αναδύεται ... συχνά δύο γειτονικές κατασκευές ενώνονται , προστίθενται μορφές .Μοιάζει να κινούμαστε μεταξύ αρχιτεκτονικής μακέτας , σκηνογραφίας και παιχνιδιού !





 ..............................................................................................................................................................


                   

.. άλλες φορές πάλι προτείνω ακόμη πιο "ανοιχτό" τρόπο δουλειάς : η κατασκευή μπορεί να φορεθεί,να είναι ένα παιχνίδι ή ο,τιδήποτε άλλο : εδώ τα πρωτάκια δώσαν τις πιο ευφάνταστες λύσεις ξεκινώντας αποκλειστικά από ορθογώνια κομμάτια και λωρίδες χαρτονιού και χαρτιού ...

 

                                               

    

                                                  
                                               


... στη συγκεκριμένη περίσταση , δουλεύοντας με μια ομάδα που έσφυζε από ζωντάνια, στην αρχή της χρονιάς , διαπίστωσα πώς όλο αυτό το περίσσευμα της ενέργειας - που συχνά μας δυσκόλευε - έμοιαζε να διοχετεύεται στη διαδικασία της κατασκευής . Το "μίνιμαλ"πλαίσιο της άσκησης : "τι μπορείτε να φτιάξετε από ορθογώνια κομμάτια χαρτιού", έδωσε  μεγάλη  ελευθερία ανάπτυξης και έκφρασης προσωπικών ιδεών . Παράλληλα τα παιδιά από ένα σημείο και μετά άρχισαν αυθόρμητα να "ανταλλάσσουν" τις ανακαλύψεις τους και , κατά κάποιον τρόπο να διδάσκουν το ένα το άλλο.
Εννοείται ότι δουλεύαν τριγυρνώντας μεσα στην τάξη, μαζεύοντας υλικά και ιδέες και κάνοντας αρκετή, ουσιαστική όμως, φασαρία ! Θέλω να πω ότι κάποια πράγματα ΔΕΝ γίνονται από παιδιά που κάθονται φρόνιμα στα θρανία τους !



  
.. κι ένα κουτάκι για κοριτσίστικα μυστικά την ίδια ώρα που τ' αγόρια της τάξης μεταμορφώνονταν σε τρομερούς πολεμιστές  !